Hvis du nogensinde har købt noget over nettet, så ved du sikkert også hvordan leveringen af pakken fundamentalt kan ændre den opfattelse du har af webshoppen du har købt varen hos.
Egentlig er det ret ulogisk, for det er ikke webshoppens skyld hvis der er gået noget galt under leveringen – og det er heller ikke shoppens fortjeneste, hvis fragtfirmaet har leveret en ekstra god service. Men begge dele tilfalder alligevel typisk afsenderen. Og derfor er det vigtigt at du som afsender er bevidst om disse ting. En dårlig oplevelse med et fragtfirma, kan blandt andet medføre:
- Irritation hos kunden – Kunden forbinder din webshop med dårlig kvalitet
- Frustration over forsinkelser – Hvis kunden oplever forsinkede leveringer fra din shop, vil de sandsynligvis ikke bruge dig til ”vigtige” køb såsom fødselsdagsgaver o. lign.
- Dårlige anmeldelser – Alle ved at dårlige anmeldelser på diverse sites kan være en dødsårsag til en webshop. Undgå dem for enhver pris!
- Mindre andel af tilbagevendende kunder – Det er dyrt at skaffe kunder. Pas på dem du allerede har – og sørg for at de altid får en god behandling fra køb til levering
Ordsproget siger, at der skal 10 gode henvendelser til at opveje for én dårlig. Og det er noget du bør have i tankerne når du skal vælge hvilket fragtfirma der skal være din fysiske repræsentant ude hos kunden. Skal du bruge dit pakkelabel fra Postnord? Skal du bruge DAO? Eller måske en hel tredje?
Uanset hvilket firma du vælger til at skulle levere dine pakker til dine kunder, så er det vigtigt at det er nogen hvor du er sikker på at den gode service bliver leveret gang på gang. For ligesom de dårlige anmeldelser hurtigt spredes, gør de gode det også. Så hvis du sørger for altid at skabe gode oplevelser for dine kunder, så kan det medføre:
- Anbefalinger fra dine kunder – Hvis din kunde anbefaler dig til deres venner og bekendte, så kan du være næsten sikker på at det resulterer i nye ordrer. Forestil dig hvis dine kunder siger ting som ”Det var vildt god service – min pakke kom allerede dagen efter!”. Det er den bedste reklame du som butik kan få.
- Gensalg – Glade kunder køber altid mere. Det betyder, at jo gladere dine kunder er for at handle hos dig, og jo mindre besværligt det er for dem – jo oftere vender de tilbage for at købe mere. Sørg for at skabe den gode oplevelse – gang på gang!
- Gode anmeldelser – Folk er ofte skeptiske overfor webshops, og med god grund. Der er mange derude der ikke leverer den forventede service. Derfor er det vigtigt at du altid sørger for at høste så mange gode anmeldelser som muligt – fra eksempelvis trustpilot og sociale medier – og vær ikke bange for at vise dem frem på din shop!
Husk altid på at den gode service ligger i detaljen. Og det gælder i særdeleshed når det kommer til fragt, da langt de fleste kunder hader at vente på de ting de har købt. Sørg for at dine kunders køb når hurtigt frem.
Hvis du vil høre mere om de forskellige fragtfirmaer der er tilgængelige på det danske marked, og hvis du vil høre om hvad pakkelabels fra Postnord kan gøre for din virksomhed – eller vil du måske høre om et andet fragtfirma? Uanset hvad du kunne tænke dig, så er vi her på Pakke.dk altid klar til at være dig behjælpelig.