Der er overraskende mange mennesker, der er afskrækket af tanken om at sende deres pakker til udlandet.
Påtænkte situationer, hvor pakken er forsvundet eller kasseret af toldvæsenet er blot to eksempler på mareridtsagtige scenarier. Gennem at afsenderen kan stole på sit valg af fragtfirma, kan det sikre at pakken trygt når frem til modtageren i udlandet.
Det er dog nogle ting, du bør huske på, når du sender en forsendelse til Kina eller andre internationale dele af verden. En af disse er omhyggeligt udfyldte eksportdokumenter.
Eksportdokumenter skal printes i tre udgaver. Disse kan hentes fra internettet eller direkte fra nogle fragtfirmaers hjemmesider, og de er ofte nemme og overskuelige at udfylde.
Et eksportdokument, skal fastgøres på forsendelsen, og de to andre eksportdokumenter bør videregives til den person, der afhenter forsendelsen.
Hvis eksportdokumenter på en eller anden måde er ukorrekte, risikerer du at blive opkrævet en ekstra afgift eller i værste fald, at forsendelsen bliver afvist.
I tilfælde af at en forsendelse eksempelvis bliver sendt til USA eller globalt, bør du gøre dig opmærksom på, at ekstra afgifter i form af “gebyrer og afgifter” bliver opkrævet afsenderen. Dette bestemmes af toldmyndighederne i det land, hvor varen er sendt til.
I en verden af global handel på kryds og tværs virke besværligt, at sende forsendelser til udlandet. Men med ordentlig forberedelse af forsendelsen, og omhyggelig udvælgelse af fragtfirma, kan du dog undgå faldgruberne.
At bruge en virksomhed, som Pakke.dk betyder, at du sikrer dig den bedst mulige service til de lavest mulige priser.
På www.pakke.dk kan du beregne prisen, bestille forsendelser samt tilføje og oprette dine egne eksportdokumenter.
Hvis du skal sende en pakkepost billigt og sikkert, så er dette bloggen der kan hjælpe dig. Det er det fordi bloggen er et sammenkog af alle de spørgsmål og oplevelser af hvad der sker med diverse forsendelser, når man som pakke.dk har fragtet tusindvis af pakker hver måned gennem
Jeg vil dele nogle simple ting der er rare at vide, og nogle mindre simple ting der er SUPER vigtige, og så har jeg nogle tips og tricks der gør det nemmere at sende pakker billigt og med største mulige sikkerhed.
For det første er fragt i dag opdelt i kategorier, og især på to områder – forsendelsestype og geografi.
Dokumenter er ting som testamenter, pas, et skriftligt tilbud, kontrakter, visum, dåbsattester og lignende. Så længe det kan påstås at være papir af en slags, og altså ikke fysiske ting som USB-drev, kuglepenne, stofprøver osv. Det er altid en god ide at komme i en konvolut af pap, så dit dokument er godt beskyttet.
Pakker
Pakker er kategorien for alt det som ikke er større eller tungere end at du kan løfte og pakke det ind, og som ikke behøver at stå stille under transporten. Pakker bliver som regel transporteret i flere forskellige biler, og næsten alle pakker kommer i dag forbi en automatisk sorteringscentral, hvor computere og samlebånd styrer showet. Det vender jeg tilbage til lidt senere.
Paller og stykgods
Fællesnævneren her er at det er en dansk fragtmand i en stor lastbil der kommer og henter og bringer begge dele.
Paller er det som enten er så stort at det ikke kan løftes, medmindre man er Hulk, eller det som skal stå stille og sikkert fra A til B. Det hedder “paller” fordi det står på en træpalle. Sådan en fåes nogle standarder i EU:
En helpalle som er 120 cm x 80 cm (x 15cm og vejer typisk 20-25 kg hvis den er tør)
En halvpalle som er 60 cm x 80 cm
En kvartpalle som er 60 cm x 40 cm
Målene er vigtige, fordi det også er dem du bruger til at finde en pris og lave en bestilling ud fra, og der er højde og vægt eksempelvis inklusiv pallen.
Når pallen er lastet i lastbilen, så står den stille, og når den skal flyttes over i næste lastbil, så bruger chaufføren en palleløfter eller gaffeltruck, og flytter pallen i vandret stilling. Det er derfor den sikreste transportform, og det betyder at det også kan være en rigtig god ide at sende selv rimelig små ting på en palle, hvis det er skrøbeligt.
Man skal bare lige huske, at selvom pallen står stille, så flytter lastbilen sig, så alt skal spændes fast til pallen, så det ikke glider af pallen eller vælter, første gang lastbilen kører igennem en rundkørsel. Det kan man gøre med snor, bagageremme eller hvad end der er til rådighed. De professionelle bruger plastikfilm, da det både beskytter det der står på pallen, holder godt sammen på det hele, og når man vikler det rundt om pallens kant, så holder det også emnet fast på pallen, uden at begrænse trucken, da den bare kan køre gaflerne igennem plastikfilmen.
Stykgods er enten det der kan løftes, men som ikke står på en palle, eller det der står på en palle, men som stikker ud over pallens kanter. Lastbilchaufføren skelner mellem de to, fordi en lastbil kan pakkes med et bestemt antal paller, mens stykgods ændrer på det antal. Hvis det ikke står på en palle, er det et krav at en normal chauffør kan løfte det uden at få arbejdstilsynet på nakken, men der skal du være mere omhyggelig med at pakke din ting ind, så en beskidt arbejdshandske ikke sætter mærker på din ladcykels hvide tag, og hjørnerne på din kølerhjelm ikke bliver bøjede fordi de er blottede. Pap, bobleplast er altid et godt sted at starte.
Geografisk er der tre kategorier: Pakker til Danmark
For pakker til DK gælder det at al fragt foregår via landtransport. Det betyder at næsten alt kan sendes med succes, hvis det er i den rigtige fragtkategori.