Efterhånden som der er kommet flere og flere vognmænd og speditører til igennem tiden, er der også kommet langt flere muligheder for at få leveret varer. Det har du med garanti lagt mærke til, og har måske også nogle gange undret dig over hvor du bør få fragtet dine varer.
Det er altid positivt med konkurrence. I mange år har det umiddelbart kun været postnord (eller Post Danmark) der har været interessant, og det har derfor været dem der har siddet tungt på markedet når det kom til fragt. Men i takt med at der både er kommet flere mindre speditører og fragtfirmaer til, samtidig med at der også er kommet flere udenlandske aktører på markedet, så kan det ofte være lidt svært at finde ud af hvor man får den bedste service.
Er postnord den rette for mig?
Rigtig mange virksomheder stiller sig selv dette spørgsmål. I sidste ende er der kun én person der kan svare på det; nemlig dig selv. Hvis de opfylder dit behov, og du aldrig har haft problemer, så kan det sagtens være at du fortsat skal benytte dem til din daglige fragt. Som udgangspunkt er der mange gode services og ydelser hos postnord, der kan give masser af værdi til både din virksomhed og dine kunder. Der er også andre firmaer der tilbyder lignende services – men igen handler det om hvad du selv er mest tryg ved.
Hvad skal jeg være opmærksom på?
Uanset om du i dag benytter postnord, eller om du benytter en hvilken som helst anden fragtmand, så er det vigtigt at kunne svare ja til følgende;
- Får mine kunder en god behandling?
- Er der styr på leveringen?
- Kan jeg nemt følge med i leveringen?
Det vigtigste er selvfølgelig om dine kunder får en god behandling. Det kan i dag være svært at skille sig ud blandt sine konkurrenter – men ét af de parametre der stadig fylder meget i hovedet på alle kunder, er uden tvivl den service man får ved et køb. Der skal man ikke undervurdere værdien i at have en god og professionel fragtmand, der møder kunderne med højt humør og et smil på læben.
Naturligvis er det også vigtigt at du kan stole på, at der er styr på leveringen. Jo mere tid du skal bruge på at bekymre dig over, og rydde op efter, en dårlig levering – jo ”dyrere” bliver fragten i princippet. Og det leder os videre til 3. punkt. Det skal være nemt for dig at følge med i leveringen. Hvis dine kunder har bestilt noget hos dig, er det ofte dig de kontakter direkte hvis varen er forsinket, eller helt udebliver. Der er det vigtigt at du har adgang til et tracking system, som er nemt og overskueligt at finde ud af – så du hurtigt kan hjælpe kunden, eller selv få løst problemet.
Hvordan finder jeg de bedste priser hos postnord?
Dette gør sig faktisk ikke kun gældende for lige præcis postnord, men det gør sig gældende for alle virksomheder. Når du skal finde den bedste pris, så bør du altid sammenligne med hvad der ellers er på markedet. Når du har fundet den bedste pris (vær sikker på at dit behov er opfyldt når du sammenligner), så kan det give mening at bestille flere leveringer ad gangen. Nogle gange udløser dette en volumenrabat. Men selv hvis det ikke gør, så sparer du tid da du allerede har pakkelabels klar til næste forsendelse. Så slipper du for at skulle bestille fra gang til gang, og kan i stedet hurtigt komme videre med arbejdsdagen.